Yeni bir firma kurma aşamasında yapılması gereken pek çok şeyin olduğunu hepimiz biliyoruz. Ama daha önce firma kurmuş olanlar şunu da biliyordur, yapmamız gerektiğini düşündüğümüz şeylerin 2 katı daha yapılması gereken şeylerin çıkacağını ve belirlenen maliyetlerin her zaman bu çıkan ekstra şeylerden dolayı daha fazla olacağını.

Daha önce memur veya çalışan olmuş bir kişi firma da yapılması gereken işleri sayacak olsa dışarıdan gördüğü kadarıyla ve çok eksiklerle bu işleri sayacaktır. Bir şirket sahibi aynı zamanda hem finansçı, hem yatırımcı, hem yazılımcı, hem muhasebeci, hem sosyal medyacı olmalıdır. Bir şirketi yönetirken aynı zamanda o şirketin bir çalışanıdır. Yeni iş kurmayı planlayanlar için bu bilgi burada kalsın J

Yeni iş kuranların temelde yapması gereken işler nedir?;

Şirket kurmak, marka bulmak, logo hazırlamak, alan adı almak, alabileceği devlet destekleri varsa bunlara başvurmak. En en önemlisi de bunları doğru sırayla yapmak!!!

Marka bulmadan ve araştırmadan şirket kurulmamalı mesela, ya da logo çalışması ve yatırım yapılmamalı. Şirketi kurmadan devlet desteklerini araştırmalı, şirketi kurup sonra devlet desteği için başvurmalı. Bunların hepsini yaptıktan sonra alan adına başvurmalı mesela, ama öncesinde müsaitliğine bakmalı. Yani oturmalı, yazmalı, çizmeli, programlamalı , sıraya koymalı.

Bence bu sıralamanın en başında kullanabileceği markayı tespit etmesi geliyor. Bu tespit için de öncesinde marka araştırması yapılmalı. Marka araştırması çok kapsamlı bir alan. Çoğunluk ticaret odasından unvanı aldıktan sonra geliyor marka tescili yaptırmak için. Ama bir bakıyoruz marka başkasında tescilli. Sonra farklı çözüm yolları düşünmeye başlıyoruz. Hele bir de tabela falan yaptırmışsa, yatırımlar yapmışsa işler iyice karışıyor.

Bir marka oluştururken bakılması gereken yerlerle ilgili birkaç tüyo vermek istiyorum.  

* Öncelikle marka araştırması yapmak lazım tabiî ki. Bunun profesyonel bir patent ofisi tarafından yapılması lazım, sınıfları doğru tespit etmek, çıkan sonuçları doğru yorumlamak ve yönlendirmek lazım.

* Yurt dışına açılma planı varsa en azından hedef ülkeler belirlenip, markanın muhakkak yurtdışında da araştırılması lazım.

* Düşünülen markayı arama motorlarına bir yazıp ne çağrışımlar yapıyor, bize neleri çıkartıyor bakmakta fayda var.

* Sosyal medya kanallarının hepsine bakıp müsaitliğini kontrol etmek gerekiyor, artık iş hayatı oradan dönüyor malum. Ayrıca aynı isimde açılmış ve bizi rahatsız edece bir sayfanın ismi de olabilir bu, muhakkak incelenmeli.

* Alan adları da önemli, bunu kolaylıkla araştırabileceğiniz sayfalar mevcut. Uluslar arası işler yapan bir marka düşünülüyorsa ‘.com’ un özelikle boş olması, Türkiye içinde faaliyet gösteren bir marka olduğunda  ‘com.tr’  sinin boş olması önemli. Bunlar müsait olmadığında alınabilecek farklı uzantılar da var ama bu uzantıların dolu olması müşterilerin farklı sitelere yönlenmesine sebep olacağı gibi, içerik olarak tercih edilmeyecek başka sitelere de çağrışımlarda bulunabilir.

En önemlisi kullanılacak marka, her yere kayıt yapılacak olan, üstüne yatırım yapılacak olan sınai mülkiyetimiz. Ama önce şirketi kurup, sonra bunların müsait olup olmadığına bakılırsa EYVAH !!!

İyi haftalar dilerim.