Her zaman söylediğim ve çok önemsediğim bir konudur marka. Firmanıza yaptığınız tüm yatırımları aslında siz markanıza yaparsınız ve gerçekten kıymetli yatırımlar yaptığınızda marka değeriniz şirketteki mal varlıklarınızın değerinden daha fazla olur. Bu yüzden ilk şirketinizi kurarken koyacağınız firma isminiz ya da bir yeni bir ürün çıkarırken ona koyacağınız marka adınız çok önemlidir. Marka bulmak da bu noktada oldukça zorlaşır. Bazıları ortaklarının ismini koyar, bazıları çocuklarının baş harflerini. Kimisi oturduğu semtin, mahallenin, şehrin ismini koyar. Bazıları da daha önce bilinen bir ismi kullanmak için uğraşır. İsim bulmak zordur. Hele bir de marka başvurusu yapmaya karar verildiğinde tescil almaya müsait değilse daha da zorlaşır. Hemen her ismin de bir hikayesi vardır. Öncelikle tescili uygun bir isim olmalıdır. Kolay akılda kalıcı, yapılan işi çağrıştıran markalar bulmak öncelikli tercihlerden olur. Günümüzde içinde geçen harflere bile dikkat edilerek koyulan isimler vardır. A harfiyle veya numara ile başlaması sıralı olan listelerde ilk sıralarda olmanızı sağlar. Bunun gibi pek çok detay düşünerek milyonlarca marka kulağımıza gözümüze hitap eder.
Bazen müvekkillerimiz bizim marka bulmamızı isterler ama bu daha çok reklam ajanslarının işidir. Bunları düşünürken bilinen bazı markaların isimlerini nerden çağrışım yaparak bulduklarını merak ettim. Belki size de örnek oluşturur, buyurun beraber bakalım.
AMAZON: Aslında Cadabra olarak kurulmuş. Sonrasında ‘Cadaver (kadavra)’ ismini çağrıştırdığı gerekçesiyle ile değiştirmeye karar vermişler ve Kurucusu Jeff Bezos yeni isim olarak alfabetik sıralamada üste çıksın diye A harfiyle başlayan bir isim bulma düşüncesine girmiş, sonrasında dünyanın en büyük ırmağı olan Amazon da karar kılınmış.
MERCEDES: 1900 yılında Avusturyalı girişimci Emil Jellinek araba devi Daimler’le bir anlaşma yapmış. Yaptığı anlaşmaya göre Daimler 36 araba üretecekti ve bunların adı Jellinek’in 12’inci kızının adı olan Mercedes olacaktı. Ünlü marka böylece doğmuş oldu.
IKEA: Şirketin ismi, kurucusu Ingvar Kamprad’ın ve onun doğduğu çiftlik Elmtaryd’in ve büyüdüğü köy Agunnaryd’in baş harflerinin yan yana gelmesi ile oluşmuştur.
VODAFONE: Vodafone 3 kelimenin birleşmesi ile oluşmuştur: “voice” (ses), “data” (veri) ve “telephone” (telefon).
STARBUCKS: Herman Melville’in Moby Dick romanındaki bir karakterden alıntıdır.
NOKIA: Finlandiya merkezli markanın ismi Finlandiya’da üretime başlamış oldukları şehirden gelmektedir
COCA COLA: Dünyanın en iyi bilen markaların biri olan Coca-Cola’nın adı, ürünün yapımında kullanılan coca (koka) yaprağı ve kola cevizinin isimlerinden çıkarılmış. Şirket kurucusu John S. Pemberton, iki “c” harfinin yan yana daha iyi duracağını düşünerek “kola”nın “k”sini “C” yapmış. Tüm bu esinlenerek bulunmuş markaların güzel olması dışında, kulağa hoş gelen markalar, bir süre sonra alışılan markalar oluyor. Sadece soy ismini kullanarak oluşturulmuş pek çok marka var dediğimde, eminim sizin de aklınıza örnek markalar gelmiştir. Burada bu markayı değerli kılan markanın güzelliği değil markanın prestijinin ve yapılan yatırımın güzelliğidir. Bu çalışmalar markaya kalite ve değer katar, bir kişinin soy ismi olmasına rağmen çok güzel bulunmuş bir marka gibi görünür. Sizlerde marka bulma aşamasındaysanız bu örnekler belki feyz olur. İyi haftalar dilerim.